عکس رهبر جدید

زبان میم

  فایلهای مرتبط
در سال‌های اخیر، به دلیل گسترش روزافزون فناوری و پیشرفت وبگاه‌‌ها و فروشگاه‌های برخط، تمایل بسیاری از دانش‌آموزان و جوانان به آموختن برنامه‌نویسی بیشتر شده است. یکی از بخش‌های پرطرفدار در برنامه‌نویسی «زبان میم» است که امروزه به‌عنوان مفسر و توصیف‌کننده در فضاهای مجازی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. در این زمینه، یکی از کسانی که تصمیم گرفت علاقه خود را به عمل تبدیل کند و یک زبان میم بسازد، محمدمصطفی دستجردی، هنرجوی هنرستان امیرکبیر شهر مشهد، است. در این شماره از مجله به‌سراغ این هنرجوی خلاق رفتیم و از او خواستیم چگونگی نوشتن این میم و جزئیات آن را برایمان شرح دهد.

چرا انتخاب کردید وارد هنرستان و رشته شبکه و نرمافزار شوید؟

در پایه نهم شک داشتم بین هنرستان و رشته تجربی کدام را انتخاب کنم. خانوادهام میگفتند تجربی را انتخاب کن و در کنارش به علاقه اصلیات که برنامهنویسی است ادامه بده! من هم آن موقع رشته تجربی را انتخاب کردم، اما پس از یک سال متوجه شدم با ادامه تحصیل در رشتهای نظری و خواندن درسهای تجربی نمیتوانم به علاقه خودم، که برنامهنویسی است، توجه کافی داشته باشم و تماموقت و تمرکزم صرف آمادهشدن برای آزمون سراسری تجربی میشود. برای همین در پایه یازدهم تغییر رشته دادم و هنرستان و رشته شبکه و نرمافزار را انتخاب کردم.

 

ایده ساختن زبان میم از کجا به ذهنت رسید؟

وقتی دیدم زبانهای جالب و جذاب زیادی وجود دارند و افرادی هستند که با این زبانها کار انجام میدهند، من هم برای به چالشکشیدن خودم و محک تواناییام در این زمینه تصمیم گرفتم یک زبان میم بسازم. قصد نداشتم حتماً در این کار چندان شاخص و برتر شوم و زبان بسیار مهمی بسازم. هدف اصلیام امتحانکردن خودم در ساختن زبان میم بود.

 

قبل از ساختن این زبان چه تجربههایی در کار میمسازی و برنامهنویسی داشتید؟

من پیش از ساختن این کار تجربههایی داشتم و دوبار تلاش کرده بودم، اما موفق نشده بودم کار را به سرانجام بسازم. در زمینههای ساختن وبگاه، مرحله پسین (بکاند)، برنامههای تلفن هوشمند و مرحله پیشین (فرانتاِند) تجربههای برنامهنویسی داشتم، اما دوست داشتم زبان میم هم بسازم. بعد از دوبار تلاش، دفعه سوم موفق شدم.

 

ممکن است به زبان ساده توضیح بدهید این زبان میم چیست؟

زبان میم یک زبان تفسیری است. از این زبان برای اسکریپتنویسی میتوان استفاده کرد؛ مثلاً برای اجرای فایل اسکریپ در محیط. «اسکریپتنویسی» خودکارسازی دستورهاست و به عامل انسانی کمک میکند تا بهجای اینکه وظایف را تکتک اجرا کند، با دادن یک دستور، تمام کدها اجرا شوند.

بعضی از زبانهای میم کاربرد تجاری و آموزشی دارند، اما این زبان قابلیتهای عمومی دارد و نمیتوان گفت فقط در حوزه خاصی قابل استفاده است، با توسعهیافتن و کاملشدن این زبان، میتوان از آن برای نوشتن و اجراکردن کدهای برنامههای گوناگون استفاده کرد.

 

در فرایند انجام این کار چه سختیهایی سر راه شما بود؟

بیشترین سختی کار در نوشتن قسمت «پارسر» بود؛ پارسر بخشی است که ورودی متنی را که میگیرد، به نمودار درختی تبدیل میکند.

این بخش دادههای پیچیده را به دادههای آسان تبدیل میکند تا در برنامه باگ و مشکل ایجاد نکنند. دادههای این بخش منطق و قواعد آن زبان را تحلیل میکنند. با کمک خروجی این بخش میشود خروجی نهایی را بهدست آورد. بیشترین مشکلم در ساخت زبان میم، در بخش پارسر و آسانکردن دادههای پیچیده بود.

 

اگر هنرجویان بخواهند زبان میم بسازند، باید از کجا شروع کنند؟

هنرجویان در درجه اول باید در حوزه برنامهنویسی به مقدار کافی مطالعه کنند تا به این کار مسلط شوند و بعد در حوزهای که به آن علاقه دارند (تلفن هوشمند، مرحله پسین) تجربیاتی کسب کنند. اگر مباحث اولیه برنامهنویسی را بدانند، با جستوجویی ساده در اینترنت، ویدیوهای آموزشی برنامهنویسی را پیدا میکنند و میتوانند کارشان را در سطح مبتدی شروع کنند.

 

هنرستانها چطور میتوانند به هنرجویان برای بروز استعدادهایشان در برنامهنویسی کمک کنند؟

هنرستانها میتوانند با کمک استادانی که در شرکتها و بازار کار فعالیت میکنند، دورههای فوقبرنامه را برگزار کنند؛ چون سطح این دورهها از کتابهای هنرستانها بسیار بالاتر است و به بچهها کمک میکند دانششان را از سطح صرف نظری به مرحله عملی برسانند.

۱۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مصاحبه، گفت‌وگو با هنرجوی زبان آفرین، زبان میم، ریحانه نعمت‌الهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید